Barometrul de transport TIMOCOM: În căutarea capacităților de transport pierdute
Barometrul de transport TIMOCOM: În căutarea capacităților de transport pierdute
Cifrele privind oferta de transport de marfă au rămas stabile pe parcursul lunilor de vară. Cererea puternică de capacități de transport pe termen scurt a dus la o creștere accentuată a ponderii transportului de marfă în septembrie.
În contrast cu situația economică generală aflată în recesiune, evoluția barometrului de transport TIMOCOM arată o cerere ridicată de capacități de transport de marfă în Europa. Cifrele privind oferta de transport de marfă au crescut cu 90% în Europa în T3 2024, în timp ce ofertele de spațiu de încărcare generate în TIMOCOM Marketplace au continuat să scadă.
Cererea în Europa aproape neschimbată
În Europa, cererea de spații de transport în trimestrul al treilea a rămas aproape la fel de ridicată ca în al doilea trimestru al acestui an (-0,1%). Nu s-a materializat tradiționalul declin de vară? În ciuda declinului economic? În orice caz, numărul de oferte de transport de marfă pe piața spot a fost semnificativ mai mare decât în 2023 și a atins nivelul maxim în septembrie, cu o cotă medie de transport de marfă de 81%. În transportul intern german, numărul de oferte de transport de marfă în trimestrul al treilea a fost cu 11% mai mic decât în trimestrul precedent și cu 66% mai mare decât în aceeași perioadă a anului 2023. Această evoluție este remarcabilă, având în vedere că portofoliul de comenzi și așteptările de afaceri ale companiilor din Germania,potrivit Institutului ifo, sunt negative. În industria prelucrătoare, indicele a scăzut la cel mai redus nivel din iunie 2020. Lipsa de comenzi s-a agravat. Acest lucru afectează în primul rând sectoarele de bază ale industriei germane, dar și sectorul serviciilor și comerțul.
Pe de altă parte, economia poloneză înregistrează o evoluție pozitivă. Conform previziunilor din primăvară ale Comisiei Europene,produsul intern brut al Poloniei va crește cu 2,8% în 2024, de aproape trei ori mai rapid decât media UE. Economia poloneză a înregistrat deja o creștere semnificativă atât a importurilor, cât și a exporturilor în al doilea trimestru. Numărul ofertelor de transport de marfă pe numeroase rute spre și dinspre Polonia s-a înmulțit și în al treilea trimestru comparativ cu anul precedent. Acestea includ rute către Ungaria, Cehia, Franța și Germania. De asemenea, s-a înregistrat o creștere pe rutele menționate mai sus și în comparație cu trimestrul precedent.
Mai multe oferte de transport de marfă pe piața spot din cauza lipsei de resurse
Din cauza lipsei de resurse pe piața transporturilor, ca urmare a închiderii și insolvenței companiilor, precum și a perioadelor de vacanță și concediu, dar și din cauza faptului că societățile de transport active și-au redus flotele din motive de costuri, se caută din ce în ce mai multe capacități pe bursele de mărfuri prin intermediul pieței spot. „În ciuda declinului comenzilor în economia germană, nevoia de transport este încă prezentă. Capacitățile pierdute în sectorul transporturilor depășesc declinul economic, ceea ce înseamnă că cererea pe bursele de mărfuri rămâne foarte ridicată în trimestrul al treilea“, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM, explicând evoluția contrastantă. „În unele sectoare, cererea de spațiu pentru transportul de marfă poate fi satisfăcută prin capacitățile încă disponibile, în special atunci când nu sunt necesare certificate sau echipamente speciale. În sectoarele care necesită echipamente speciale, de exemplu unități de refrigerare, semiremorci cu fosă, stivuitoare portabile sau licențe specifice, există încă un deficit major, iar capacitățile suplimentare sunt greu sau imposibil de procurat.“
Mai puține capacități și mai puține vehicule noi
Deficitul de spațiu pentru transportul de marfă se reflectă în scăderea ofertelor de spațiu de încărcare în TIMOCOM Marketplace. Acestea au scăzut cu un total de 8% în T3 față de același trimestru al anului precedent. Acest lucru indică o paralelă cu înmatriculările noi în sectorul vehiculelor comerciale din aceeași perioadă. PotrivitAutorității Federale pentru Transporturi Auto (KBA), numărul de camioane mari și remorci nou înmatriculate a scăzut, în special în ceea ce privește tractoarele pentru semiremorci (iulie -39,3%, august -69,5%, septembrie -38,2%).
Prețurile ofertelor și ofertele de preț fluctuează
Pe platforma TIMOCOM Marketplace, clienții pot adăuga un preț de ofertă (prețul ofertei), pe de o parte, iar potențialii contractanți își pot prezenta prețurile (propunerile de preț), pe de altă parte. Din aceste două alternative pot fi determinate tendințele prețurilor. Pe rutele interne din Germania, prețurile medii săptămânale în T3 au fost cuprinse între 1,48 EUR/km și 1,83 EUR/km. Prin urmare, prețul mediu în trimestrul al treilea a fost cu până la 14,9% mai mare decât în același trimestru al anului precedent. Propunerile de preț au crescut și ele în T3: Transportatorii au solicitat prețuri medii de până la 1,91 EUR/km în săptămâna cu cea mai mare cerere.
În ceea ce privește toate rutele europene, cel mai mare preț mediu săptămânal a fost de 1,70 EUR/km, o creștere semnificativă față de anul precedent. Propunerile de preț pentru transportul internațional au fost, în medie, la același nivel și, prin urmare, cu mult peste valoarea din anul precedent.
Perspectivă: Până la Crăciun se așteaptă doar o ușoară scădere a ofertelor de transport de marfă
Deși se preconizează o ușoară scădere a ofertei de transport de mărfuri în al patrulea trimestru al anului 2024, cererea de transport va rămâne peste valorile din anul precedent în perspectiva finalului de an. Din cauza lipsei de capacitate, se preconizează că raportul marfă/spațiu de încărcare va fi de aproximativ 78:22 în octombrie și nu va scădea sub 70:30 până în decembrie inclusiv (a se vedea previziunile din grafic). „Auzim în cercurile din industria bunurilor de consum că este de așteptat o utilizare neobișnuit de masivă a capacității libere, având în vedere disponibilitatea scăzută a spațiului pentru transportul de mărfuri în zilele fierbinți dinaintea Crăciunului“, raportează Gunnar Gburek.