15.12.2022

Barometrul de transport TIMOCOM: Transportul rutier de marfă din Europa își arată puterea

Graficul arată evoluția ofertelor de transport în 2022 față de 2021

Trimestrul al 3-lea din 2022 arată o ușoară relaxare

Supra capacități, șoc al prețurilor, deficit de șoferi – transportul rutier de marfă din Europa se confruntă de mai multe luni cu provocări uriașe. Însă s-a dovedit a fi robust. Cele mai noi cifre ale Barometrului de transport TIMOCOM pentru trimestrul al 3-lea 2022 indică, pentru prima dată, o ușoară relaxare. 

Erkrath, 13.10.2022 – Prima jumătate a anului 2022 a fost marcată de un dezechilibru masiv pe piața europeană a transporturilor. Însă în trimestrul al 3-lea situația a început să se relaxeze, chiar dacă tendința rămâne negativă. Deși raportul dintre mărfurile oferite pentru transportat și capacitățile de transport au rămas deasupra pragului de 70:30, graficul se apropie de nivelul din 2021. Barometrul de transport TIMOCOM a înregistrat un total de 41,9 milioane de mărfuri în trimestrul al 3-lea din 2022, ceea ce corespunde unui plus de 10 % față de aceeași perioadă a anului trecut. 

„Surplusul semnificativ de mărfuri din trimestrul al 2-ea nu este egalat în trimestrul al 3-lea”, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM. „În schimb, a intervenit răcire sezonală a pieței transporturilor, așa cum constatăm de regulă în lunile de vară.” Această schimbare este deosebit de evidentă în 2022. În întreaga Europă, în trimestrul al 3-lea au fost introduse cu 28 % mai puține mărfuri decât în trimestrul al 2-lea, iar această diferență a fost chiar de -34 % pe plan intern german.

„Surplusul semnificativ de mărfuri din trimestrul al 2-ea nu este egalat în trimestrul al 3-lea”, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM. „În schimb, a intervenit răcire sezonală a pieței transporturilor, așa cum constatăm de regulă în lunile de vară.” Această schimbare este deosebit de evidentă în 2022. În întreaga Europă, în trimestrul al 3-lea au fost introduse cu 28 % mai puține mărfuri decât în trimestrul al 2-lea, iar această diferență a fost chiar de -34 % pe plan intern german.

Deficitul de capacități de transport – un fenomen european

Cea mai mare provocare pe termen lung pentru piața transporturilor este, fără îndoială, deficitul de conducători auto. Numai în Germania vor lipsi în cinci ani 185 000 de conducători auto profesioniști, confirm estimării Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere IRU. Aceasta ar însemna o triplare a gâtuirii existente, care a fost recent cuantificată științific pentru prima dată: Pe piața germană lipsesc 56 000 de șoferi profesioniști, a concluzionat un studiu referitor la deficitul de capacități din logistică la care a participat și TIMOCOM. 

Efectele pot fi observate direct din capacitățile de transport introduse în Bursa de mărfuri pentru transportat și capacități de transport de la TIMOCOM: La nivel european, ofertele de capacități de transport din 2022 au rămas la nivelul anului precedent. „Însă dacă privim cu mai multă atenție, constatăm motive de îngrijorare”, spune Gunnar Gburek. „În Germania tendința este clară: sunt oferite prea puține capacități de transport comparativ cu anii precedenți.” În medie, în primele nouă luni ale anului în curs au fost introduse în Bursa de transport de la TIMOCOM capacități de transport mai puține cu 24 % decât în anul precedent. 

Iar din țările transportatoare Polonia, Ungaria și România vin din ce în ce mai puține capacități de transport. De la începutul anului, firmele din aceste trei țări au pus pe piață prin TIMOCOM în medie cu 8 % mai puține capacități de transport, decât în aceeași perioadă a anului 2021. Un motiv pentru aceasta este, în afară de creșterea puternică a prețurilor, lipsa personalului. „Cine crede că vor veni profesioniști din străinătate, se înșală”, spune Gunnar Gburek și face un apel: „Firmele de pe piață trebuie să reacționeze urgent și să elimine elementele ineficiente cum sunt cursele fără încărcătură și timpul de așteptare la locurile de încărcare și descărcare.” 

Polonia și Lituania – speranțe de noi capacități de transport?

Insuficiența capacităților de transport va crește în continuare, dacă luăm în considerare cifrele de până acum și sezonul sărbătorilor de iarnă, care se apropie. Pentru trimestrul care vine Gburek anticipează, la nivel european, că va continua deficitul de capacități de transport și că vor crește costurile transporturilor. Excepții pot fi Lituania și Polonia: Aici va crește oferta de capacități de transport, respectiv numărul autocamioanelor de mare capacitate. „Numeroase firme de transport poloneze s-au bazat până acum pe vehicule de transport cu o greutate maximă autorizată de 3,5 tone”, explică Denis Pasala, director la locația din Polonia. „Însă cu un pachet de mobilitate și schimbarea autorizării pentru transporturile de marfă, adică a licenței UE, acest model devine din ce în ce mai puțin atractiv și numeroase firme trec la autocamioanele de mare capacitate.” Asociația automobilistică poloneză PZPM a înregistrat în trimestrul al 3-lea al anului 2022 semnificativ mai multe înmatriculări noi de autocamioane, în august cu 34 % mai mult decât în anul precedent, iar în septembrie cu 17 %. Spre deosebire, înmatriculările de vehicule până la 3,5 t au scăzut.

Concluzie – transportul rutier de marfă rămâne o constantă de încredere

În mod paradoxal, dezechilibrul extrem dintre cererea și ofertele de capacități, pe fondul creșterii masive a cheltuielilor cu personalul, vehiculele și combustibilul, a creat o nouă forță  în domeniul transportului rutier de marfă. Dacă în anii pandemiei a lipsit consensul, anul excepțional 2022 i-a făcut pe actorii din domeniul transporturilor rutiere de marfă să adopte un mod nou de gândire. Pentru clarificare: indiferent dacă este vorba despre motorină, gaz natural sau AdBlue, costurile cu energia au crescut atât de mult de la izbucnirea războiului din Ucraina, încât unii deținători de parcuri auto au fost nevoiți să retragă vehicule din circulație. În primul rând, au fost retrase din circulație autocamioanele pe bază de gaz natural, ca urmare a prețului ridicat al gazelor naturale și acestea nu mai sunt disponibile pe piața transporturilor. Având în vedere deficitul de conducători auto, nu este clar dacă și când vor reveni pe piață aceste capacități.

Reacția beneficiarilor la situația care îi amenință pe numeroși transportatori a venit cu promptitudine: Mulți dintre aceștia au acceptat ajustări de prețuri pe termen scurt și au convenit asupra unor adaosuri flotante pentru prețul motorinei și al energiei. Cererea necompensată de capacități de transport le-a oferit transportatorilor posibilitatea de a transfera beneficiarilor, într-un termen mai scurt decât de obicei, costurile aflate în creștere rapidă. „Cu piața noastră digitală ne-am adus un aport semnificativ la stabilizarea transporturilor rutiere de marfă în aceste timpuri dificile”, spune Gunnar Gburek. „Piața contractelor pe termen scurt a furnizat cea mai mare flexibilitate posibilă, iar rețeaua noastră extinsă a unit beneficiarii cu prestatorii de servicii de transporturi.”

Pentru anul care urmează se prevede continuarea relaxării situației: recesiunea anunțată în Germania va reduce numărul ofertelor de mărfuri pentru transportat, iar prin acesta, presiunea asupra transporturilor rutiere de marfă va scădea. Gunnar Gburek se așteaptă ca declinul sezonal al cererii de capacități de transport din ianuarie 2023 să fie mai puternic decât în anii precedenți. Ca urmare, deficitul de capacități de transport va scădea și odată cu acesta și prețul transporturilor, care vor stagna, cel puțin, la un nivel mai ridicat. 


Mai multe informații despre TIMOCOM găsiți la www.timocom.com

Despre TIMOCOM:

TIMOCOM GmbH este o firmă FreightTech de mărime mijlocie din Germania, cu peste 500 de angajați din 40 de țări și cu locații în Polonia, Cehia și Ungaria. Specialistul în IT și date își susține clienții, cu o piață pentru transportul rutier de marfă european, în îndeplinirea obiectivelor lor logistice. Prin aceasta sunt interconectați peste 50 000 de clienți verificați, care publică în fiecare zi până la 1 milion de oferte de mărfuri de transportat și capacități de transport internaționale. TIMOCOM este deschizător de drum și partener în viitorul digitalizat al logisticii.

Descărcare comunicat de presă
sus pe pagină