Barometrul de transport TIMOCOM: Început de an cu valori peste nivelul anterior al crizei
Primul trimestru al anului 2021 depășește valorile anului precedent cu 58 de procente – cu 10 mil
Primul trimestru al anului 2021 oferă motive de optimism. Conform Barometrului de transport TIMOCOM, bazat pe mărfurile pentru transportat introduse în sistem din 46 de țări europene, după un start mai liniștit primul trimestru depășește în total valorile similare ale anului precedent cu 58 de procente. În acest trimestru au fost introduse cu peste 10 mil. mai multe oferte de mărfuri pentru transportat față de aceeași perioadă a anului 2020.
Un bun început de an
Anul începe, ca de obicei în acest sezon, cu o scădere în ianuarie 2021 față de decembrie 2020 (-16 %). În comparație cu aceeași lună a anului precedent, se constată însă o creștere de aproape 1 mil. a ofertelor de mărfuri pentru transportat – încă înainte ca pandemia Corona să afecteze economia și să ducă la un lockdown la nivel european. Această creștere față de anul precedent devine chiar și mai mare în februarie 2021, care se situează peste valorile anului 2020 cu mai mult de 3 mil. de oferte de mărfuri pentru transportat introduse. La finalul primului trimestru, valorile pentru martie cresc cu aproape 6 mil. de oferte de mărfuri pentru transportat introduse față de aceeași lună a anului 2020. În cifre, comparația dintre primul trimestru al anului 2021 față de 2020 se prezintă după cum urmează: ianuarie 13 %, februarie 80 % și martie 91% mai multe mărfuri introduse. Per total, primul trimestru al anului 2021 a fost mai bogat cu 58 % față de același trimestru al anului 2020.
Luna martie a anului trecut a marcat un punct de cotitură ca urmare a lockdown-ului european, care a dus în mare parte la închiderea unităților de producție și cu excepția comerțului cu produse alimentare, la o scădere drastică a cantității de mărfuri livrate. Dacă se compară în cifre ofertele de mărfuri pentru transportat din martie 2021 cu cele din martie 2019, de asemenea o perioadă de timp fără situații excepționale, se constată că creșterea de 138 de procente din martie 2021 rămâne peste medie. În consecință, numărul ofertelor introduse nu numai că s-a refăcut după variațiile determinate de criză, dar chiar a crescut față de nivelul anterior crizei.
Relații interne puternice în Germania, Polonia și Franța
În comparație cu valorile anului 2020, transporturile interne din Germania au avut o evoluție deosebit de pozitivă: în ianuarie cu 5 %, februarie cu 104 % și martie cu 114 % mai multe mărfuri introduse în 2021. Evoluția pe plan intern din Germania din primul trimestru al anului 2021 a oglindit-o pe cea de pe piața europeană. Ianuarie a început cu o creștere ușoară, urmată de o creștere masivă în februarie și atingerea unui nivel ridicat în martie 2021. Această evoluție creează speranțe pentru un al doilea trimestru puternic, în măsura în care nu va fi impus un nou lockdown strict, cu efecte asupra producătorilor.
O imagine similară este redată și de transportul rutier de marfă din Polonia. În raport cu valorile din 2020, ofertele de mărfuri pentru transportat introduse pe piața internă poloneză înregistrează o creștere rapidă pe parcursul celor trei luni: ianuarie cu 50 %, februarie cu 80 % și martie cu 146 % în 2021. Acesta poate anticipa o accelerare a creșterii economice din Polonia. Astfel Polonia, conform datelor Institutului Național de Statistică GUS, a realizat PIB-ul cu o ușoară scădere de 2,8 procente în anul de criză 2020. Cu acest impuls și efectele evidente de refacere din primul trimestru, este posibilă continuarea acestei tendințe și în al doilea trimestru din 2021.
Franța înregistrează, de asemenea, în primul trimestru o tendință ascendentă evidentă pe piața internă. În ceea ce privește relațiile interne din Franța, anul începe cu o scădere a ofertelor de mărfuri pentru transportat de 11 procente față de anul precedent. Februarie asigură o îmbunătățire clară de 35 de procente. Trimetrul se încheie cu un plus semnificativ de 94 procente în ceea ce privește ofertele de mărfuri pentru transportat introduse, în comparație cu martie 2020.
Deficitul de capacități de transport va crește
De remarcat este scăderea capacităților de transport disponibile din primul trimestru al anului 2021. Parțial se înregistrează scăderi de -3 până la -25 de procente. Această tendință negativă rezultă din cererea ridicată de pe piața transporturilor. Se prevede că situația se va înrăutăți ca urmare a accidentului navei „Ever Given”. Necesarul de transport rutier va crește în continuare, iar capacitățile de transport disponibile vor fi din ce în ce mai puține. „Cantitatea masivă de mărfuri care se îndreaptă acum spre porturi nu va putea va transportată mai departe în timp util. În plus, capacitățile de transport pentru preluarea în continuare sunt limitate. Acest lucru va avea efecte semnificative asupra capacităților de transport disponibile pentru transporturile interne din Europa în următoarele săptămâni”, analizează Gunnar Gburek, Company Spokesman la TIMOCOM, urmările accidentului.