29.11.2023

Deși luna septembrie a fost puternic: necesarul de transport a scăzut față de anul precedent – dar a ajuns la nivelul anului 2019

Barometrul de transport TIMOCOM pentru T3 2023

Q3 Frachtanteil Transportbarometer

Raportul dintre oferte de mărfuri și capacități de transport a fost comparabil cu nivelul din 2019, dar rămâne semnificativ sub valorile anului precedent. 

În total ofertele de mărfuri s-au situat în T3 2023 cu 21% sub valoarea anului precedent. Raportul dintre oferte de mărfuri și capacități de transport a fost comparabil cu valorile pre-corona din 2019. În septembrie, cererea crescută de transport a dus la o creștere a tarifului mediu de transport.

Barometrul de transport a indicat valori neobișnuit de scăzute sau crescute în anii cu virusul Corona. În anul acesta s-a redresat la nivelul din 2019. În ciuda refacerii parțiale în raport cu trimestrele anterioare, piața transporturilor continuă evoluția descendentă. 

După ce ofertele de mărfuri din Europa în primele două trimestre ale acestui an au fost semnificativ sub valorile înregistrate în aceeași perioadă a anului precedent (T1 -51%; T2 -46,3%), în T3 diferența a fost mai mică, dar totuși înregistrată la 21%. În septembrie, luna cu cele mai multe oferte de mărfuri în acest trimestru, s-a înregistrat o scădere de 13% față de aceeași lună din 2022. Numărul ofertelor din Germania în T3 a fost chiar cu 32% mai mic decât în aceeași perioadă a anului precedent.

Cererea de capacități de transport a crescut din nou după vacanța de vară, așa cum era de așteptat. În septembrie s-a înregistrat din nou o cerere de transport semnificativ mai mare în Marketplace TIMOCOM: Aici au fost generate, pentru întreaga Europă, cu 46% mai multe oferte de mărfuri decât în luna august. În Germania ofertele au fost mai multe cu 57%. Rata dintre oferte de mărfuri și capacități de transport în Europa a fost în iulie 64:36, în august 57:43, iar în septembrie și mai puțin echilibrat, 69:31.

Frachtangebote EU Q3 2023

Schimbări în ceea ce privește ofertele de mărfuri în Europa în trimestrul al treilea 2023. 

Tendințele economice reduc cererea pe piața transporturilor

În ciuda reducerii inflației, conjunctura mai puțin favorabilă a afectat în continuare piața transporturilor. Un motiv pentru aceasta este, de exemplu, regresul din domeniul construcțiilor, care a avut un efect negativ asupra contractelor de transport. Însă motive plauzibile pentru valorile mai scăzute decât în anul precedent sunt și consumul mai reținut sau lipsa investițiilor din multe domenii – atât în sectorul privat, așa cum arată indicele climatului de consum GfK, cât și în sectorul comercial. Toate acestea confirmă indicele climatului de afaceri ifo, care a scăzut în ultimele trei luni de la 87,4 la 85,7, chiar dacă așteptările celor consultați s-au îmbunătățit ușor pentru septembrie. 

Comerțul cu amănuntul a fost afectat de această evoluție. Astfel, vânzările au scăzut în august 2023 față de luna precedentă cu 1,2%, conform Oficiul German de Statistică. Iar în comparație cu anul trecut chiar cu 2,3%. Conform indicelui prețurilor de consum, prețul alimentelor a crescut în medie cu 9,0% și împreună cu prețul energiei, a determinat o rată ridicată a inflației. 

„Datorită evoluției economice s-a constatat în general o cerere redusă a capacității de transport în Europa față de 2022, chiar dacă în luna trecută s-a înregistrat o ușoară creștere a numărului de oferte de transport”, remarcă Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM. „Piața transporturilor din Germania a reacționat cu reținere și a reflectat evoluția economică generală. Motivele pentru aceasta sunt, în primul rând, cererea redusă din străinătate și conjunctura economică internă.” Nu ne așteptăm la o creștere semnificativă a cererii de transport în anul acesta, completează Gburek. „Dacă piața transporturilor evoluează în continuare la nivelul din 2019, cererea de capacități de transport va scădea în continuare în trimestrul al patrulea din 2023. Aceasta pare realist, având în vedere situația economică din Europa și, în special, din Germania."

Frachtangebote DE Q3 2023

Schimbări în rata ofertelor transport din Germania în T3 2023. 

Tariful mediu de transport a atins cel mai ridicat nivel de până acum în acest an

După creșterea ofertelor de mărfuri, în septembrie prețul mediu al transporturilor a crescut cu 6,5% pe kilometru față de luna precedentă. În total, această valoare s-a situat cu 21,3% peste minimumul anului din februarie. În ciuda acestei creșteri, pe parcursul anului prețurile s-au situat în continuare cu mult sub valorile maxime din 2022, când cererea a fost semnificativ mai mare. 

Mai multe oferte de mărfuri din și spre Suedia

Schimbări demne de remarcat în ceea ce privește ofertele de mărfuri s-au înregistrat, printre altele, pe relația dintre Germania și Suedia. Înainte de toate, ofertele dinspre Germania spre Suedia au crescut cu 70% față de același trimestru al anului precedent. Din Suedia spre Germania au existat în continuare cu 38% mai multe oferte. Printre mărfurile exportate de Suedia se numără, în afară de vehicule și produsele din lemn și farmaceutice, fierul și oțelul. La importul de mărfuri, Germania este partenerul nr. 1 pentru Suedia. La export, pe locul 2 se află Germania spre Norvegia, conform informațiilor primite de la Camera de Comerț Germano- Suedeză. Atât importurile, cât și exporturile, au depășit indicatorii economici din perioada pre-Corona. Din Germania sunt importate, în primul rând, mașini și farmaceutice. 

O cerere mai redusă de transporturi spre Elveția

Pe numeroase relații spre Elveția cererea de capacități de transport a scăzut în trimestrul al 3-lea, în ciuda afectării transportului feroviar de accidentul din tunelul Gotthard, ceea ce lasă de așteptat o creștere a transporturilor rutiere de mărfuri. Astfel, pe relația din Austria spre Elveția au fost înregistrate mai puține oferte de mărfuri cu 55%, iar din Franța spre Elveția mărfurile au fost mai puține cu 51% decât în trimestrul anterior. Din Germania spre Elveția ofertele de mărfuri au fost mai puține cu 42% față de anul anterior, iar din Italia cu 29%. Deoarece se preconizează că transportul feroviar va fi închis pentru mai multe luni, este de așteptat ca transportul rutier de marfă spre și dinspre Elveția să crească.

De asemenea, au înregistrat un regres și ofertele de mărfuri din Belgia și Olanda spre Germania (BE-DE -52%; NL-DE -25%). Un motiv pentru aceasta este scăderea transporturilor din porturi spre interiorul țării. Volumul transporturilor containerizate din porturile ZARA, Antwerpen, rămân în scădere de la începutul anului. 

Frachtangebote Relationen Q3 2023

Analizarea schimbărilor în oferte de transport din Europa. 

Despre barometrul de transport TIMOCOM

Cu ajutorul barometrului de transport, compania FreightTech TIMOCOM analizează evoluția ofertelor și capacităților de transport în Bursa de transport integrată în Marketplace începând din 2009. Cei peste 154.000 de utilizatori generează zilnic până la 1 milion de oferte internaționale de mărfuri și capacități de transport.

 

Alăturați-vă acum de TIMOCOM Marketplace!

Descărcare comunicat de presă

sus pe pagină