28.02.2023

Barometrul de transport TIMOCOM: Europa celor două viteze

Rata ofertelor de transport din Europa, 2022 comparativ cu 2021.

În Europa s-au înregistrat în total cu 12 procente mai multe oferte de transport decât în anul precedent. Cererea de transport a înregistrat într-un ritm diferit un regres semnificativ. 

Grafic: Rata ofertelor de transport din Europa, 2022 comparativ cu 2021 © TIMOCOM


Erkrath, 11.01.2023 – Barometrul de transport de la TIMOCOM indică pentru trimestrul al patrulea, 2022 o scădere în numărul ofertelor de transport și prin acesta, o tendință descendentă a cererii de capacități de transport. La nivel european, ofertele introduse în bursa de transport TIMOCOM au scăzut cu 36 de procente față de trimestrul al treilea. Trimestrul al patrulea reprezintă un punct de cotitură pe piața europeană a transporturilor, după surplusul masiv de oferte de transport din prima jumătate al anului. În Germania se constată o tendință similară. Aici au fost cu 39 de procente mai puține oferte de transport decât în trimestrul precedent. În timp ce în Germania a început stagnarea numărului ofertelor de transport deja în iunie, la nivel european, această tendință a apărut numai în septembrie.


Capacități de transport asigurate din timp

Regresul cel mai puternic a fost înregistrat în decembrie. În Germania numărul ofertelor publicate a scăzut cu 55 de procente față de anul trecut. La nivel european numărul ofertelor de transport a scăzut cu 48 de procente față de decembrie 2021. În total, însă în 2022 au fost publicate pe Marketplace-ul TIMOCOM cu 12 procente mai multe oferte de transport decât în 2021. În Germania, în 2022 au fost efectuate cu 2,5 procente mai multe transporturi de mărfuri, decât în anul anterior.


Numărul ofertelor de mărfuri a scăzut într-un ritm diferit

Nu este deloc neobișnuit vârful sezonal și scăderea consecutivă a ofertelor de mărfuri. Dar care este cauza diferenței în numărul ofertelor de la finalul anului? 

„Evoluția din anul acesta a transporturilor rutiere de mărfuri este marcată de deficitul conducătorilor auto, insuficiența capacităților de transport și blocajele din aprovizionare. La aceasta se adaugă inflația și riscul recesiunii. Toate acestea au generat o reevaluare în rândul multor clienți”, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs de la TIMOCOM. 

Multe companii au stabilit deja în avans capacitățile de transport, pentru a asigura disponibilitatea în vârfurile sezoniere. Aceasta a redus volumul ofertelor de transport din Marketplace-ul nostru, sub nivelul anului trecut în perioada de dinaintea sărbătorilor de iarnă. În plus, anul trecut sărbătorile au căzut la sfârșit de săptămână, având ca urmare o cerere mai redusă în perioada de sărbători și au fost mai multe capacități de transport disponibile în săptămâna precedentă. În noiembrie, majoritatea transporturilor planificate erau deja alocate. De aceea, pentru această perioadă nu a fost necesar căutarea transportatorilor în termen scurt”, analizează Gunnar Gburek. 

„Pe de altă parte, domină tendința crescută de a încheia contracte pe termen lung cu prestatorii”, a declarat reprezentantul companiei. „În primul trimestru din 2023 deocamdată cererea scade în continuare și acesta generează o micșorare la prețurile de transport. Pe termen lung, prețurile transportului rutier de marfă se va stabiliza la un nivel mai ridicat decât în 2021, datorită taxelor de drum, Diesel Floater-ului și creșterii costurilor cu personalul.” 


Mai puține transporturi între Franța și Germania

Cele mai mari regrese s-au înregistrat în trimestrul al patrulea la transporturile din Belgia (BE) spre Germania (DE) și din Franța (FR) spre Germania, precum și în sens opus. În special, ultimele două țări reprezintă reciproc un parteneriat comercial important în Europa. Comerțul extern dintre Germania și Franța a fost stabil până în octombrie, în ciuda crizei energetice și a inflației. Însă în noiembrie cererea externă a scăzut semnificativ, conform Oficiului Federal de Statistică. Țările din UE au achiziționat mai puțin cu 10,3 procente, iar țările din afara UE cu 6,8 procente mai puține mărfuri din Germania. Cererea internă a scăzut cu 1,1%. 

Spre deosebire, mărfurile transportate din Spania (ES) spre Franța au crescut în trimestrul al patrulea față de anul precedent. Astfel, în octombrie au fost publicate pe TIMOCOM Marketplace cu 15 procente și în noiembrie cu 22 de procente mai multe oferte de transport. În decembrie 2022 cantitatea de mărfuri de pe această relație a atins același nivel cu 2021.

This is an embedded image

Tabel: Comparația schimbărilor în numărul ofertelor de transport din trimestrul al patrulea cu anul anterior. © TIMOCOM 


Numărul ofertelor de transport din Polonia nu s-a schimbat

Volumul de mărfuri din țara est-europenă înregistrează o contradicție tendinței negative din întreaga Europă. În trimestrul al patrulea, în Polonia au fost cu 6 procente mai multe ofertele de mărfuri decât în anul precedent. În trimestrul al patrulea, volumul total al transportului de mărfuri a scăzut doar moderat, cu 7 procente față de trimestrul anterior - acesta fiind un nivel mai ridicat cu privire la alte țări europene. 

Comerțul extern din Europa de Est a înregistrat o creștere. Volumul de marfă din Polonia spre România a crescut semnificativ în trimestrul al patrulea în comparație cu anul precedent. În octombrie, pe TIMOCOM Marketplace au fost postate cu 89% mai multe oferte de transport. În noiembrie acesta a fost mai mult cu 7 procente decât în anul precedent, înainte ca în decembrie să se înregistreze și aici o scădere semnificativă, de 42 de procente. 


Față de anul trecut a fost doar o ușoară creștere în numărul ofertelor de spații de încărcare 

Comparativ cu același trimestru al anului trecut, au fost oferite cu 8 procente mai multe capacități de transport, decât în trimestrul al patrulea din 2021. Ofertele de spații de încărcare din bursa de transport TIMOCOM au fluctuat foarte puțin în cursul anului 2022 față de variațiile sezonale al ofertelor de transport. „În ciuda scăderii ofertelor de transport, cantitatea ofertelor de spații de încărcare s-a schimbat foarte puțin față de anul precedent”, analizează tendința Gunnar Gburek. Comparativ cu creșterea de 16 procente din primul trimestru, numărul ofertelor de spații de încărcare publicate în sistem au scăzut cu 8 procente în al doilea trimestru. În trimestrul al treilea au fost disponibile cu 2 procente mai multe vehicule, iar în trimestrul al patrulea a rămas neschimbat rata capacităților de transport față de trimestrul precedent. Numai în decembrie a scăzut numărul camioanelor în bursa de transport.

This is an embedded image

Grafic: Raportul dintre oferte și capacități de transport în cursul anilor. © TIMOCOM


Raportul dintre oferte de transport și capacități de transport a fost marcat din nou de sezonalitate

În 2022 raportul dintre oferte de transport și capacități de transport disponibile a depășit semnificativ nivelul anului excepțional 2020 și prima dată a scăzut la sfârșitul anului sub valoarea anului precedent. Primele zile din noul an au confirmat tendința din decembrie 2022. „Va fi interesant de văzut ce se va întâmpla în vârful sezonului următor. În mod tradițional, înainte de Paște numărul ofertelor de transport din nou va crește. Se presupune, că raportul dintre ofertele de transport și capacitățile de transport vor fi influențate semnificativ de variațiile sezonului, decât în înaintea virusului Corona”, prognostichează Gunnar Gburek.

Conform Institutului ifo, așteptările privind exporturile din Germania au crescut de la 0,9 puncte în noiembrie la 1,6 puncte în decembrie. Evoluția va depinde în continuare de situația economică globală. Însă experții din Deutsche Industrie- und Handelskammertags se așteaptă în 2023 la un nou regres al exporturilor, conform revistei Handelsblatt din decembrie. Nu numai Germania cumpără mai puțin din străinătate după sfârșitul anului 2022. Volumul de marfă din traficul intern ar putea crește mai puternic în 2023 și acesta ar evidenția și mai mult deficitul de conducători auto. 

Instrumentele digitale și Marketplace-urile online pot susține semnificativ logistica la planificare, la reacționare flexibilă și pe termen lung, la schimbările de pe piață. 

Mai multe informații despre TIMOCOM Marketplace găsiți la www.timocom.ro.


Descărcare comunicat de presă
sus pe pagină