14.02.2025

Barometrul de transport TIMOCOM: Atmosferă negativă în ciuda perspectivelor pozitive pentru piața de transport 2025?

Situația este caracterizată de o scădere sezonieră a ofertelor de transport în T4, dar cu mult peste nivelurile din anul precedent și cu prognoze bune pentru transportul rutier european.

Transportbarometer freight ratio Europe_en

Cota de transport de marfă comparativ cu anul trecut

Anul 2024 s-a încheiat cu o scădere ușoară sezonală a ofertei de mărfuri, însă cererea de transport în Europa este și rămâne ridicată. Cei care căutau transporturi cu camionul în perioada sărbătorilor trebuiau să bage mâna mai adânc în buzunare și să ofere prețuri mai mari. In 2025, costurile pentru transportul rutier vor crește și, implicit, prețurile de transport. 

La finalul anului, raportul dintre ofertele de mărfuri și capacitățile de transport nu a atins un echilibru: Rata ofertelor de mărfuri ce necesitau transport, până în decembrie inclusiv, s-a situat constant peste 70 % și a depășit oferta disponibilă de camioane. În al patrulea trimestru al anului 2024, au fost înregistrate la nivelul întregii Europe cu 79 % mai multe oferte de transport decât în anul precedent. Creșterea enormă a cererii a determinat aproape dublarea ofertelor de transport marfă publicate pe piața spot TIMOCOM Marketplace în întregul an 2024 (+92 %). Potrivit analizelor realizate de Transport Intelligence Ltd., domeniile precum comerțul electronic, producția și vânzările cu amănuntul au stimulat această cerere, deoarece companiile și-au refăcut stocurile și au transportat mărfurile peste granițe. 

Piața transporturilor în Germania

În întregul an 2024, au fost înregistrate în total cu 70 % mai multe mărfuri pentru transportat în traficul intern german decât în 2023. La nivelul Germaniei, în T4 s-a înregistrat, în ciuda evoluției economice în stagnare, un plus de 59 % la ofertele de transport comparativ cu același trimestru al anului precedent. „Unele case de expediții și unii transportatori au reușit să profite de sezonul sărbătorilor de iarnă, dar, în ansamblu, domeniul transporturilor și al logisticii privește cu pesimism lunile care urmează”, spune Gunnar Gburek Head of Business Affairs la TIMOCOM. Conform Institutului ifo, doar una din opt companii din Germania se așteaptă la afaceri mai bune în 2025.

Transportbarometer cargo space Europe_en

Cargo space offers in 2024 down 12 % year-on-year

Cu 12 % mai puține oferte de capacități de transport decât în anul precedent

In 2024, ofertele de capacități de transport listate în cadrul Marketplace de la TIMOCOM au scăzut cu 12 % în comparație cu anul precedent. Printre motive se numără lipsa de șoferi, lucru cunoscut de mult timp, care limitează capacitatea în prezent, dar și costurile crescute, care nu pot fi transmise mai departe. În trimestrul anterior, în luna octombrie, care a înregistrat o cerere mare, a existat un surplus de capacități de transport în comparație cu aceeași lună a anului anterior (+6 %), dar făcând calculele, au fost în total cu 3 % mai puține camioane în trimestrul 4 în cadrul Marketplace de la TIMOCOM față de trimestrul anului precedent.

Conform sondajelor realizate de Institutul pentru Economie (IW), doar companiile din șapte domenii de activitate plănuiesc să realizeze angajări în acest an. Printre acestea sunt și casele de expediții, care doresc să își extindă resursele de personal. „Speranța companiilor de transport de a înregistra afaceri mai bune este, prin urmare, mai mare decât sentimentul general de precauție conjuncturală”, concluzionează Gunnar Gburek.

Mijloace de transport căutate în cadrul transportului rutier de mărfuri în 2024

Curtainsider, respectiv semiremorcile cu prelată se află cu mult în fruntea unităților de transport solicitate cel mai des în ofertele de transport în 2024. In 60,3 % dintre ofertele de transport din anul precedent aceste tipuri de semiremorcă au fost solicitate. Pe locul al doilea se află tipul Megatrailer, respectiv camioanele Jumbo, cu 18,6 %, urmate îndeaproape de cele de tipul Thermotruck și semiremorcile frigorifice cu 13,2 %.

Transportbarometer Top Trailer Europe_en

Tipurile de semiremorci cele mai cerute in 2024

Prețurile ofertelor și propunerile de preț înainte de finalul anului, la cel mai înalt nivel

Oferta redusă de capacități de transport conferă capacităților disponibile din camioane o valoare foarte ridicată. În domeniul logisticii, prețurile se negociază dur. În funcție de distanță și cerințe, disponibilitățile variază, iar astfel variază și prețul ofertei de la beneficiari, precum și propunerile de preț ale posibililor prestatori. În trimestrul al patrulea, acest lucru a fost observat foarte clar. Prețurile de transport oferite între octombrie și Crăciun s-au situat în medie săptămânală între 1,44 €/km și 1,74 €/km la nivel european și au crescut în ultimele două săptămâni din decembrie cu aproximativ 20 % față de săptămânile anterioare. Așadar, cine dorea să trimită un camion cu marfă chiar înainte de sărbători sau în zilele dintre Crăciun și Revelion, trebuia să ofere ceva mai mult. Prețurile ofertelor au crescut cu până la 16,5 % în medie în întreaga Europă față de trimestrul anului precedent. În medie, prețul cerut de transportatori a fost cu până la 18 % mai mare decât în trimestrul anului precedent. Pe teritoriul Germaniei, prețurile de transport s-au situat în medie între 1,60 €/km și 1,86 €/km. Au contribuit și costurile mai ridicate pentru motorină înregistrate recent. 

Perspectivă asupra anului în curs 2025

Pentru primul trimestru al anului 2025 se estimează în continuare o cerere de transport ridicată pe piața spot, deoarece relațiile contractuale pe termen lung sunt evitate în special din cauza viitorului incert. Se prevede că raportul dintre mărfuri și transportatori nu va scădea sub 65:35. „Având în vedere faptul că sărbătoarea Paștelui va avea loc cu o lună mai târziu anul acesta, cererea va crește din nou abia în aprilie, astfel încât rata ofertelor de transport va crește peste 70 %”, prognozează Gunnar Gburek de la TIMOCOM. „Prețurile de transport vor crește o dată cu creșterea cererii, nu în ultimul rând pentru a compensa costurile semnificativ crescute ale taxelor pentru emisii de CO2 și ale taxelor de drum. 

Analiștii de la Transport Intelligence prevăd că transportul rutier pe drumurile europene va crește în total cu 2,0 % în termeni reali în 2025 și va atinge o valoare de peste 436 de miliarde de euro. „În ansamblu, lucrurile nu arată atât de sumbru pentru sectorul european de transport. Este incert dacă operatorii logistici germani, care sunt în mare parte activi pe plan intern, vor putea profita de acest lucru, deoarece se înregistrează o stagnare în prezent”, a remarcat Gunnar Gburek. 

Mai multe informații privind situația actuală de pe piața de transporturi și modificările curente ale cifrelor ofertelor de transporturi de marfă pentru rutele europene selectate sunt disponibile celor interesați în plus în cadrul raportului barometrului de transport de la TIMOCOM. 

Descărcare comunicat de presă
sus pe pagină