Barometrul de transport: Logistica suferă de pe urma efectelor economice ale războiului
Economia europeană și domeniul transporturilor întâmpină provocări uriașe
Primul trimestru al anului 2022 este afectat puternic de efectele războiului din Ucraina. Atmosfera economică este pesimistă în întreaga Europă. Domeniul transporturilor este încă la un nivel înalt. Însă creșterea prețului energiei are un efect masiv asupra transportului rutier de marfă. Acest domeniu se află în fața unor provocări imense.
Cererea de capacități de transport este mai mare decât oferta în întreaga Europă
După ce atmosfera economică s-a refăcut la începutul anului, evenimentele recente legate de războiul din Ucraina au determinat un regres. Efectele economice au efect masiv asupra pieței transporturilor. În total, volumul ofertelor de mărfuri pentru transportat din Europa a scăzut în primul trimestru cu 4 procente față de trimestrul precedent. Motivul pentru aceasta este reducerea volumului de mărfuri introduse pentru transportat în ianuarie (-8 %) și februarie (-12 %). În martie ofertele de mărfuri pentru transportat introduse și prin urmare, cererea de capacități de transport din Europa au crescut din nou, cu 42 de procente. Ca urmare a efectelor economice oferta de capacități de transport a scăzut – în primul rând ca urmare a creșterii prețului energiei. Cererea de capacități de transport din primul trimestru al anului 2022 este semnificativ mai mare decât oferta în întreaga Europă. În medie raportul marfă / capacități de transport a fost de cca. 70:30. Această imagine se reflectă și pe piața internă a transporturilor din Germania. Cererea este constant mai mare decât oferta de capacități de transport.
Diferențe în relațiile pe țări
Relațiile individuale indică un raport complet diferit: Oferta de capacități de transport din Germania spre Italia a evoluat în primul trimestru, după un raport inițial relativ echilibrat, spre un plus semnificativ de capacități de transport în general de peste 70 de procente. „Pe relația Germania – Italia a avut efect probabil persistența gâtuirilor din producția germană”, analizează Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM, evoluția cu privire la scăderea cifrelor de la export.
Pe direcție inversă s-a remarcat că raportul din mărfuri și capacitățile de transport anterior începutul războiului și sancțiunilor s-a situat la un nivel echilibrat, între 60:40 și 40:60 procente. Apoi, în martie oferta de capacități de transport a scăzut și cererea a depășit imens oferta: cca. 75 de procente oferte de mărfuri pentru transportat față de 25 de procente capacități de transport. Aceasta chiar dacă creșterea prețului energiei a afectat puternic numeroase sectoare ale economiei italiene. În special industria oțelului se bazează în mare măsură pe materiile prime din Ucraina și de aceea majoritatea oțelăriilor și-au redus sau chiar au încetat producția. În alte domenii exporturile spre Germania s-au menținut la un nivel constant sau chiar au crescut, asigurând o cerere permanent ridicată de capacități de transport.
Capacități de transport reduse ca urmare a creșterii prețului energiei
Creșterea prețurilor energiei și ale materiilor prime au o mare influență asupra domeniul transporturilor și logisticii la nivel internațional. Creșterea prețului motorinei și nivelurile de preț diferite din Europa au afectat în primul rând firmele de transport mici și competitivitatea din transportul rutier de marfă european.
Faptul că proporția de oferte de mărfuri pentru transportat din sistemul TIMOCOM continuă să fie la fel de ridicată se datorează, printre altele, reducerii semnificative a capacităților de transport. Ca urmare a creșterii puternice a prețului energiei și a deficitului permanent de conducători auto, numeroase firme de transport au vândut camioane ori le-au scos temporar din circulație.
Creșterea explozivă a prețului combustibililor și deficitul de conducători auto din Europa au fost amplificate și mai mult de războiul din Ucraina. Numeroși conducători auto profesioniști s-au întors în țările de origine și lipsa este simțită în primul rând de casele de expediții și firmele de transport din Țările Baltice și Polonia.
Ce înseamnă războiul din Ucraina pentru piața transporturilor?
În Polonia, o țară care se învecinează direct cu Ucraina, efectele sunt semnificative: deoarece numeroși conducători auto erau ucraineni, unele din firmele de transport au pierdut până la o treime din personal și au trebuit să scoată din circulație o parte din parcul auto. După ce majoritatea firmelor europene și-au întrerupt colaborarea cu partenerii ruși, cererea de servicii de transport a scăzut și mai mult. Un alt motiv pentru situația curentă a comenzilor este că o parte a firmelor ucrainene și-a încetat activitatea și nu mai comandă componente sau nu mai expediază mărfuri. Acest lucru este valabil în special în domeniul auto.
Transporturile din Europa spre Rusia au încetat aproape în totalitate. De la mijlocul lunii martie în sistemul TIMOCOM au existat foarte puține cereri de transporturi spre Rusia. Ofertele de mărfuri pentru transportat din Europa spre Rusia au scăzut în martie cu cca. 85 de procente. Acest lucru nu se va schimba probabil în viitorul apropiat. Datorită sancțiunilor sunt livrate foarte puține produse spre Rusia, iar cursele sunt dificile și durează mult.
O evoluție interesantă poate fi remarcată la ofertele de mărfuri pentru transportat din Europa spre Ucraina. După începutul războiului ofertele de mărfuri pentru transportat introduse au scăzut semnificativ, cu 50 de procente. În martie au crescut ușor pentru o scurtă perioadă de timp. „Constatăm că după începutul războiului au fost introduse sau cerute în sistem transporturi umanitare”, spune Gunnar Gburek. Și ce pare de necrezut: în vestul Ucrainei se produce în continuare. În Smart Logistics System de la TIMOCOM există, ca și până acum, cereri de oferte de transporturi spre vest, chiar dacă mult mai puțin decât înainte de război. Ofertele de mărfuri pentru transportat din Ucraina au scăzut în martie în total cu 80 de procente față de luna precedentă.”
Aceste provocări afectează toate țările din Europa și nu se așteaptă o schimbare. „Europa este unită și luptă împreună cu provocările din economie și transporturi. Mai mult decât atât, țările trimit și ajutoare umanitare spre Ucraina”, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM. „Această solidaritate a depășit orice așteptări.”
Primele greve din transporturi și proteste din Europa
Au început să apară primele semne de rezistență împotriva evoluției situației din domeniu. În Germania, Spania și Franța au apărut primele proteste ale conducătorilor auto împotriva prețurilor ridicate ale energiei, care au dus la scurte reduceri ale ofertelor de transport. În primul rând în Spania grevele din transporturi au dus la o staționare de două săptămâni a autocamioanelor, având ca urmare o criză economică grea. Anumite domenii, cum sunt industria laptelui, agricultura, industria alimentară, industria auto și industria construcțiilor au trebuit să-și întrerupă temporar activitatea. Acest lucru a fost evident și la ofertele de mărfuri pentru transportat, care în Spania, în timpul grevelor, au crescut de la sub 10 procente la peste 50 de procente. O astfel de evoluție nu avut loc niciodată până acum în Spania.
Chiar dacă guvernul nu a negociat cu greviștii, în cele din urmă protestele din Spania au avut succes: Branșa a primit o compensare de 1,125 de miliarde de euro pentru creșterea prețului combustibililor. În afară de promisiunea unei subvenții minime de 20 de cenți pe litru sau kilogram de combustibil pentru motorină, benzină, gaz sau aditiv Adblue, au fost promise, printre altele, ajutoare directe în valoare de 450 de milioane de euro pentru firmele care efectuează transporturi de mărfuri sau de persoane, precum și o dublare a ajutoarelor pentru profesiile din domeniul circulației.
Degrevare financiară pentru asigurarea capacităților de transport
Dinamica curentă face ca prognozele pentru trimestrul al doilea să fie dificile. Dacă efectele economice negative și protestele din alte țări europene se vor amplifica, în trimestrul al doilea al anului 2022 vor exista consecințe asupra domeniului transporturilor și a întregii economii europene. Dacă guvernele europene susțin și degrevează financiar domeniul transporturilor, așa cum se discută, de exemplu, în acest moment în Germania și numeroase țări est-europene, este posibil ca situația firmelor de transport să se detensioneze într-o anumită măsură. În acest caz, capacitățile de transport nu vor trebui reduse drastic, așa cum se tem multe dintre asociațiile din domeniul logisticii.
Evoluția și informațiile curente de pe piața transporturilor vor fi publicate regulat de experții de la TIMOCOM și în Transportbarometer-News pe LinkedIn. Cu ajutorul barometrului de transport firma FreightTech TIMOCOM analizează din 2009 evoluția ofertelor și a cererilor de transport din 46 de țări europene. Peste 147 000 de utilizatori generează zilnic până la un milion de oferte internaționale de mărfuri pentru transportat și capacități de transport în Smart Logistics System. Sistemul îi ajută pe cei peste 50 000 de clienți TIMOCOM să-și optimizeze digital procesele logistice.
Mai multe informații despre TIMOCOM pot fi găsite la www.timocom.ro.