Barometrul de transport TIMOCOM: Când economia se redresează apare amenințarea lipsei de capacități de transport
În ciuda conjuncturii nefavorabile și a provocărilor economice în Europa, numărul ofertelor de transport de marfă crește în trimestrul al doilea din 2024. Pe TIMOCOM Marketplace, una dintre ele mai mari rețele pentru transportul rutier de marfă în Europa, înregistrările de transport se situau în mod clar peste valorile anului anterior.
În întreaga Europă, au fost postate în total peste de două ori mai multe oferte de transport de marfă decât în aceeași perioadă a anului 2023 (+101 %) și cu 53 % mai multe decât în trim. 1 din 2024. Ca în anul trecut, luna mai a prezentat valori record la volumul de marfă (+112 % față de 2023) și a atins o nouă valoare anuală de vârf cu o cotă medie a transporturilor de mărfuri de 81 %. Numărul ofertelor de transporturi de marfă interne din Germania s-a situat în al doilea trimestru în total la 66 % peste trimestrul anului anterior. Comparativ cu primul trimestru numărul ofertelor pe plan intern în Germania a crescut de asemenea cu două treimi.
Pentru numărul în creștere al transporturilor pe termen scurt lipsesc capacitățile pe piață
În luna mai, care are un număr mare de zile libere legale, există în fiecare an un necesar deosebit de ridicat de transporturi. Pentru a trece cu bine de astfel de vârfuri se caută capacitățile necesare în mod suplimentar pe toate bursele de transport. Și firmele care au mărfuri pentru transportat și casele de expediții care utilizează în mod normal în special parteneri de transporturi stabili depun în această situație mai multe comenzi de transport. „Prețurile ofertelor pe bursele de transporturi sunt atunci mai profitabile decât condițiile stabilite în mod fix”, explică Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM. „Transportatorii nu sunt dispuși adesea să pună la dispoziția beneficiarilor lor mai multe capacități la prețuri de transport scăzute, prin comparație. De aceea mulți beneficiari omit să depună comenzi publice de transport pe burse de transporturi.”
Lipsa șoferilor și creșterea insolvențelor contribuie la deficite de capacități pe piața transporturilor. Pe TIMOCOM Marketplace după un minus de 28 % în anul anterior la ofertele de spații de depozitare în trim. 1 din 2024, în trimestrul al doilea din 2024 au fost înregistrare cu încă 3 % mai puține capacități de transport cu camionul decât în anul anterior. „O cerere mai ridicată și prețuri în creștere animă transportatorii de fapt să constituie noi capacități. Infrastructura proastă și capacitățile de utilizare ce nu pot fi calculate a noilor tehnologii de motoare îi determină însă pe mulți ezite”, spune Gunnar Gburek. „Acest lucru ar putea duce la afectarea unei economii pe cale de redresare prin intermediul capacităților care nu sunt disponibile.”
TIMOCOM le recomandă beneficiarilor crearea de burse de transport închise pe care să poată fi oferite cursele necesare în plus. Acolo partenerii de transport stabili, conectați la acea bursă, au posibilitatea să solicite prețuri actualizate conform pieței prin ofertă de preț pentru aceste curse.
Prețurile ofertelor și ofertele de preț fluctuează
Pe teritoriul Germaniei, prețurile ofertelor la ofertele de transport de marfă înregistrate în trim. 2 2024 s-au situat, în funcție de cererea curentă, la o medie săptămânală între 1,61 €/km și 1,83 €/km. Prețul mediu s-a situat în trimestrul al doilea cu 13,9 % peste prețul ofertei din același trimestru al anului anterior. Față de acesta, ofertele de prețuri ale transportatorilor în trim. 2 au prezentat valori medii de până la 1,93 €/km. În săptămânile cu cerere ridicată, prețul cerut pentru curse pe teritoriul Germaniei a prezentat o creștere clară. Astfel rezultă un plus de 17,4 % față de 2023. Astfel prețurile cererii și ofertei diferă clar unele de celelalte. „La final probabil că părțile se vor întâlni undeva la mijloc”, comentează Gunnar Gburek.
Raportat la toate relațiile europene, prețul ofertei a fost în medie de 1,60 €/km. Ofertele de prețuri pentru transporturi internaționale s-au situat în mod contrar în media la până la 1,58 €/km, fiind astfel aproape la nivelul prețului de ofertă. Aici diferența nu a fost atât de clară, întrucât rutele mai lungi, transfrontaliere permit de regulă un preț per km mai avantajos, iar costurile pentru motorină, precum și taxele de drum influențează în mod diferit în funcție de regiune.
Cele mai ridicate prețuri de oferte s-au înregistrat pe rutele spre Marea Britanie: valorile cele mai ridicate pentru oferte de transport în special din Elveția, Italia și Franța în Regatul Unit al Marii Britanii s-au situat la o medie săptămânală între 2,34 €/km și 2,75 €/km. Efortul suplimentar determinat de formalități vamale complicate și perioade de așteptare lungi la graniță, precum și dificultatea de a găsi curse de retur potrivite sunt motive importante pentru prețurile ridicate privite în comparație.
Este de așteptat declinul de vară: regresul ofertelor de transport de marfă până în august, inclusiv
Prognoza pentru al treilea trimestru 2024 pornește de la o cerere în scădere pe piața de transporturi. Raportul mediul dintre oferte de transport și spațiu de încărcare este prevăzut că se va situa în lunile tradițional slabe de vară iulie și august sub 70:30. Doar din septembrie se vor înregistra probabil din nou creșteri la ofertele de transport de marfă în perspectiva sărbătorilor de iarnă, determinate sezonier. Cota de transport de mărfuri în cadrul barometrului de transport TIMOCOM ar putea din nou să depășească 75 % și să se apropie de valorile din 2022 (a se vedea prognoza în grafic).
Mai multe informații despre situația actuală din piața transporturilor și despre barometrul de transport pot fi găsite pe www.timocom.ro. Modificările curente ale cifrelor ofertelor de transporturi de marfă pentru rutele europene sunt disponibile celor interesați în plus în cadrul raportului barometrului de transport de la TIMOCOM.