Lipsa de șoferi în Europa - măsura în România
Deficitul de șoferi este o problemă globală. În următoarele ne vom uita la cauzele lipsei de șoferi și consecințele acestora pe toată lumea și în mod special în România. Ce ne așteaptă, și ce putem face împotriva acestuia.
În lume lipsesc peste 2,6 milioane de șoferi profesioniști și această cifră va creşte anul următor cu patruzeci la sută, avertizează organizația de transport.
În Europa, deficitul de șoferi a crescut cu 42% din 2020 până în 2021. Cel mai mare deficit e înregistrat în Germania, cu aproape 100.000 de locuri de muncă neocupate. După ea urmează Polonia cu o lipsă de aproximativ 80.000 de șoferi. Pe locul trei e România, cu posturi de șoferi vacante ajungând la 71.000. În total aproximativ 400.000 de șoferi de camion lipseau în Europa la sfârșitul anului trecut. Pe urmă, când Rusia a atacat Ucraina, încă 166.000 de șoferi au dispărut de pe piața europeană a muncii, crescând deficitul la aproape 600.000.
Lipsa de șoferi pune presiune și mai mare pe economiile și comunitățile locale
Numărul mare al posturilor neocupate este rezultatul creșterii cererii de transport. Acest lucru expune economiile și comunitățile deja stresate la un risc mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și prăbușiri ale lanțului de aprovizionare.
Firmele de la noi caută să angajeze aproape 70 de mii de conducători auto, dar pentru că nu îi găsesc, unele stau cu camioanele parcate. Deci șoferii sunt foarte căutați, și ei știu faptul acesta. Așadar cererile lor sunt mai mari, cu o poziție mai tare. Aceasta îngreutățește situația între firme și angajați. Criza îi permite șoferilor să ceară nu numai salarii mai mari, ci pe lângă bani și dotații moderne (de exemplu s-a cerut și boxe multiple de audio cu performanță mare).
Probleme demografice
Europa are cea mai mare medie de vârstă a șoferilor, de 47 de ani. Diferența tot mai mare de vârstă este mai gravă în cazul transportului de persoane. În Europa, doar 3% dintre șoferii de autobuz și autocar au mai puțin de 25 de ani, ceea ce reprezintă jumătate din procentul înregistrat în întregul sector al transporturilor. Șoferii de peste 55 de ani reprezintă 32% din forța de muncă, cu o medie de vârstă de 50 de ani.
Tineretul nu mai e atras de meseria aceasta. Șoferii tineri reprezintă doar o minoritate, doar câteva percente din totalul șoferilor profesioniști. Femeile și mai puțin. Mai puțin de 3% dintre șoferii de camioane sunt femei în toate regiunile. Rata femeilor șoferi de autobuz și autocar în Europa este mai bună, de 12%.
Ce urmează?
Criza de șoferi din Europa se va tripla până în 2026, în lipsa unor acțiuni concrete. Numai puțin de 30% dintre șoferii profesioniști actuali se vor pensiona până în 2026, însă rata înlocuirilor post pe post este de patru până la șapte ori mai mică, în funcție de ţară. În aceste condiții, deficitul de conducători auto ar putea depăși două milioane până în 2026, atenționează Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU).
Vârsta minimă de calificare este încă de 21 de ani, pentru șoferii de camion din cinci țări din Uniunea Europeană și între 21 și 24 de ani, pentru majoritatea rolurilor de șofer de autobuz și autocar din UE, o barieră uriașă pentru cei care abandonează școala.
Fără acțiuni care să facă profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, deficitul de șoferi de peste două milioane, estimat până în 2026, va avea impact numai puțin de jumătate din toate mișcările de mărfuri și milioane de călătorii de pasageri.
Așadar, criza de șoferi de camioane, autobuze și autocare în Europa scapă de sub control, alimentată de cererea crescută de transport și de o populație de șoferi îmbătrâniți. Prăpastia tot mai mare dintre șoferii pensionari și noii conducători auto va tripla rata posturilor neocupate la transportul de marfă, aceasta urmând să ajungă la 60% până în 2026, și va crește de peste cinci ori pentru șoferii de autobuz și autocar, la aproape 50%.
În cele din urmă, în noiembrie, având în vedere viitoarea revizuire a Directivei UE privind permisul de conducere, programată să înceapă la începutul anului 2023, IRU a înaintat un set complet de propuneri pentru a revizui directiva și a reduce penuria de șoferi în UE , inclusiv prin reducerea decalajului dintre școală și roată.
Prin aprobarea propunerilor industriei în timpul revizuirii, este de așteptat ca ponderea actuală a tinerilor șoferi sub 25 de ani (6% pentru marfă și 5% pentru pasageri) să crească la 10% până în 2030, plasând industria transportului rutier pe o poziție solidă, calea de întinerire pe termen lung.