Din 1 ianuarie, amenzi mari pentru cei care nu folosesc RO e-Transport
Din 1 ianuarie, amenzi mari pentru cei care nu folosesc RO e-Transport
Cei care nu transmit coordonatele GPS sau nu declară mărfurile cu risc fiscal ridicat pot primi amenzi de până la 20 000 EUR.
Lupta împotriva diverselor forme de fraudă și evaziunie fiscală în domeniul transporturilor rutiere de marfă a fost intensificată. Prin interfața electronică a sistemului RO e-Transport, creat special pentru a rezolva această problemă, autoritățile pot monitoriza în timp real transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat pe drumurile naționale și transporturile rutiere internaționale de bunuri.
Cum funcționează sistemul RO e-Transport?
Sistemul RO e-Transport urmărește transportul mărfurilor considerate cu risc fiscal ridicat atât pe teritoriul național, cât și în cadrul tranzacțiilor internaționale și intracomunitare. Potrivit Ghidului privind Sistemul national e-Transport, elaborat de Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, transportatorii sunt obligați să declare mărfurile cu risc fiscal ridicat în sistem cu până la trei zile înainte de începerea transportului.
Pe lângă acesta, operatorii de transport sunt obligați:
· să transfere, pe toată durata traseului, datele curente de poziționare ale vehiculului în Sistemul RO e-Transport prin dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit;
· să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit în momentul raportării transportului în sistem. Cod UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri;
· să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național;
· să prezinte, la solicitarea organelor competente documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziție.
Această măsură are rolul de a preveni orice tentativă de deturnare a mărfurilor și de a asigura că bunurile transportate ajung la destinație în conformitate cu documentele declarate.
Cine este obligat să utilizeze sistemul RO e-Transport?
Obligația de a raporta transportul mărfurilor cu risc fiscal ridicat îi revine mai multor entități economice, în funcție de tipul tranzacției. La nivel național obligațiile declarării datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revin:
· furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
· operatorului economic care transportă, încarcă și descarcă pe teritoriul României bunuri cu risc fiscal ridicat.
Obligațiile declarării datelor cu privire la transportul internațional al bunurilor revin:
· destinatarului mărfurilor din declarațiile vamale de import și export;
· beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
· furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit.
Ce sancțiuni riscă cei care nu respectă regulile?
Nerespectarea obligațiilor impuse de sistemul RO e-Transport atrage sancțiuni severe, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. Amenzile pot varia între 10.000 și 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau între 20.000 și 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate
Implementarea acestor sancțiuni a fost amânată până la 1 ianuarie 2025 pentru a oferi companiilor timp să se conformeze noilor reglementări. Cu toate acestea, transportatorii sunt încurajați să înceapă utilizarea sistemului cât mai curând pentru a evita eventualele complicații ulterioare.
Impactul sistemului RO e-Transport asupra industriei de transport și a economiei naționale
Sistemul RO e-Transport aduce schimbări majore în modul în care operatorii de transport din România își desfășoară activitatea. Guvernul României și Ministerul Finanțelor au subliniat importanța acestui sistem în lupta împotriva fraudei fiscale și în alinierea României la standardele europene. Deși pentru transportatori, aceasta înseamnă o investiție suplimentară în tehnologia de monitorizare și în formarea personalului, beneficiile pe termen lung sunt semnificative, deoarece sistemul RO e-Transport va contribui la reducerea birocrației și la simplificarea proceselor administrative, în special în cazul tranzacțiilor internaționale.
Potrivit Ministerul Finanțelor, sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, va avea o contribuție importantă la reducerea GAP-ului de TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri cu risc fiscal ridicat, urmărindu-se fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat.