Creșterea taxelor rutiere în România
Confederația Operatorilor si Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a emis un avertisment cu privire la propunerea de creștere a taxelor rutiere din partea Parlamentului. Potrivit COTAR, conform planurilor Ministerului, transportatorii ar urma să se confrunte cu taxe de până la șase ori mai mari pentru camioanele mai poluante începând din 2026.
COTAR și-a exprimat indignarea față de această propunere, susținând că introducerea unor taxe de autostradă semnificativ mai mari ar putea duce la falimentul industriei și ar avea un impact negativ asupra economiei românești. În plus, organizația și-a exprimat îngrijorarea cu privire la posibila implementare a altor majorări de preț și taxe.
Pe baza calculelor efectuate de COTAR, taxa de drum pentru un camion nou Euro VI, cu emisii reduse, ar ajunge la minimum 7.050 de euro într-un interval de trei ani și cel puțin 16.275 de euro pe an, începând cu anul 2035. COTAR a remarcat faptul că chiar și camioanele mai puțin poluante ar trebui să plătească taxe de trecere, deși susține că aceste taxe nu ar trebui să fie necesare pentru a acoperi costul poluării. Organizația atribuie această cerință unei legi impuse de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). COTAR a avertizat că, în cazul în care creșterea taxelor va fi implementată conform planurilor, prețurile produselor de pe rafturile magazinelor vor crește de zece ori, ceea ce ar putea duce la falimentul unor afaceri.
Potrivit simulărilor efectuate de Ministerul Transporturilor, taxa ar putea crește de la nivelul actual de 1.200 de euro la 7.050 de euro până în 2026 și chiar până la 16.000 de euro până în 2035. Cu presupunerea dacă camionul va parcurge 100.000 de kilometri pe an și va îndeplini standardele de poluare Euro VI. Creșterile vor fi și mai mari pentru camioanele Euro V și Euro IV. (Comparativ: taxa de drum pentru un camion de 40 de tone care acoperă aceeași distanță ar costa 10.000 de euro pe an în Bulgaria și 26.000 de euro în Ungaria.)
Marii transportatori români avertizează că vor lua măsuri drastice, mai precis că vor „închide România”, dacă valoarea autocolantului de taxă rutieră pentru ei crește de mai multe ori în conformitate cu prevederile planului național de redresare (PNRR). Potrivit transportatorilor rutieri, costurile transportului mărfurilor pot crește până la 15 ori, iar acest preț va fi plătit în cele din urmă de către consumatori. În același timp, conform acestora, atât exporturile cât și importurile se vor scumpi.
Ministerul Transporturilor a promis Comisiei Europene, printre altele, că va schimba metodologia de calcul a prețului autocolantului de taxă rutieră începând din 2026, iar camioanele vor plăti taxe în funcție de distanța parcursă, timpul de parcare și clasa de emisii. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că majorarea taxelor rutiere este impusă și de Planul național de redresare (PNRR), astfel încât creșterea prețurilor este inevitabilă.
Șeful ministerului a reamintit că, conform angajamentelor asumate în PNRR, România va schimba modul de calcul al taxei, urmând să fie introdus tariful pe kilometru, „cum se întâmplă în toată Europa”. Potrivit domnului Grindeanu, doar astfel va fi sustenabilă rețeaua de drumuri din România.
Conform planurilor, mașinile și camioanele vor fi separate din punct de vedere al taxei rutiere. Aceasta înseamnă că mașinile vor plăti în viitor la fel ca și acum, adică vor putea cumpăra un autocolant valabil pentru o săptămână, o lună sau un an, însă valoarea acestuia va fi determinată de clasificarea de poluare a mașinii.
Potrivit propunerii, autocolantul anual pentru o mașină Euro VI, care costă în prezent 28 de euro, ar urma să ajungă la o valoare apropiată de 39 de euro în trei ani, ceea ce reprezintă o creștere de preț de aproximativ 40 la sută până în 2026.
Alăturați-vă acum de TIMOCOM Marketplace!