Marea Neagră: capacitate dublată pentru transporturi de cereale din Ucraina
România își dublează capacitatea porturilor de la Marea Neagră pentru a sprijini transporturile de cereale din Ucraina. Dublarea exporturilor de cereale ucrainene care trec prin România a fost hotărâtă în luna august și va lua efect în lunile următoare.
Reprezentanții României, Ucrainei, Republicii Moldovei, Uniunii Europene și Statelor Unite au convenit să dubleze cantitatea de cereale ucrainene exportată pe piețele externe prin România, a anunțat Sorin Grindeanu, ministrul român al Transporturilor, rezumând rezultatele întâlnirii desfășurate la Galați.
De ce a fost nevoie de această decizie?
Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, iar Rusia îi atacă infrastructura agricolă și portuară după ce Ucraina a refuzat să prelungească „acordul de trecere în siguranță” încheiat cu un an în urmă.
Participanții au căutat o rută alternativă pentru exporturile de alimente ucrainene în legătură cu faptul că în ultimele săptămâni, Rusia a lansat atacuri cu drone împotriva porturilor fluviale de pe Dunăre din Ucraina: Reni și Ismail.
Potrivit lui Grindeanu, Canalul Sulina (ramura mijlocie a Deltei Dunării aparținând României) rămâne singura cale navigabilă utilizabilă pentru traficul de mărfuri ucrainene, dar a subliniat și importanța infrastructurii terestre, feroviare și rutiere a României. Ministrul român a promis că România își va crește capacitatea de transport de la actualele două milioane de tone pe lună, la patru milioane de tone în viitorul apropiat.
La conferința de presă susținută după întâlnirea din august, Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministrul responsabil cu reconstrucția Ucrainei, a vorbit despre seria atacurilor rusești asupra porturilor ucrainene. El a subliniat: din 17 iulie, când a fost reziliat acordul ruso-ucrainean de cereale la Marea Neagră, Rusia a distrus peste 200.000 de tone de cereale ucrainene, cantitate care, potrivit lui, ar fi suficientă pentru a hrăni un milion de locuitori pentru o întreagă viață. Vicepremierul ucrainean a condamnat că Rusia încearcă să folosească foametea ca armă.
Ce urmează?
Vladimir Bolea, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare al Moldovei, a subliniat că la întâlnire s-a discutat și despre dezvoltarea infrastructurii feroviare și maritime a țării sale, deoarece aceasta poate aduce progrese importante la exportul produselor, atât ale exportatorilor ucraineni, cât și ale celor moldoveni. În prezent, și exportatorii moldoveni își duc toate mărfurile pe cale rutieră în portul Constanței, la fel ca și cei ucraineni. După cum a spus el: orice ajutor acordat Moldovei ajută și pe Ucraina, iar orice ajutor oferit Ucrainei ajută și pe Moldova reciproc.
Magda Kopczynska, șefa Direcției Generale Mobilitate și Transport a Comisiei Europene, a declarat: Uniunea Europeană condamnă atacurile rusești asupra infrastructurii portuare ucrainene, care pun în pericol vieți și securitatea alimentară a lumii, prin reducerea capacității de export a Ucrainei.
UE a ajutat Ucraina ca să exporte 82 milioane de tone de produse în valoare de 33 miliarde de euro și să importe 29 milioane de tone de produse în valoare de 60 miliarde de euro până la sfârșitul lunii iunie 2023, prin coridoarele de solidaritate, create încă în mai, 2022.
Potrivit oficialului UE, 60 la sută din exporturile de cereale ale Ucrainei s-au realizat prin coridoarele de solidaritate, iar dintre acestea, traseul prin Dunăre și portul Constanței la Marea Neagră s-a dovedit a fi „cel mai eficient”. În iunie, UE a acordat 250 milioane de euro în sprijinul Ucrainei și Moldovei pentru dezvoltarea infrastructurii de trecere a frontierei.
Jim O'Brien, coordonatorul de sancțiuni al Departamentului de Stat al SUA, a participat la întâlnire în numele Statelor Unite, subliniind că prin coridoarele de solidaritate, prin cooperarea Ucrainei, Republicii Moldovei, României, Uniunii Europene și Americii, livrările cerealelor ucrainene spre piața mondială pot fi asigurate chiar și în condițiile actuale.
„Suntem siguri că vom dubla cantitatea de cereale livrate, zeci de mii de oameni contribuie cu munca lor pentru a aduce cereale ucrainene pe piață. Aici vorbim despre șoferi de camioane, marinari, lucrători portuari și șoferi de tren. Acesta înseamnă investiții și mai multe locuri de muncă, ceea ce este profitabil pentru România, pentru Republica Moldova, și pentru Ucraina, dar mai presus de toate: demonstrează puterea cooperării”, - a spus oficialul american.
În concluzie, Dunărea rămâne una dintre cele mai importante rute logistice pentru exportul produselor agricole ucrainene. Este în interesul Ucrainei ca navele de transport de cereale să poată circula liber și cu o capacitate mai mare în apele teritoriale ale României.
România va facilita tranzitul prin canalele Dunării, va angaja mai multe persoane și va extinde infrastructura de sprijin, iar cu ajutorul finanțării UE, va putea crește în curând cantitatea actuală de cereale ucrainene de la peste două milioane de tone pe lună la patru milioane de tone. Deci ambele țări pot beneficia prin dublarea exporturilor de cereale și dublarea capacității porturilor de la Marea Neagră.
Alăturați-vă acum de TIMOCOM Marketplace!